Skuteczne działania marketingowe, czyli jakie?


Po wykonaniu działań marketingowych w firmie, mierzymy ich skuteczność. Zależy nam, by dotarły do jak największej liczby odbiorców lub do sprecyzowanej grupy ludzi dla których tworzymy całą kampanię. Gdy wynik jest niski, często okazuje się, że koszty kampanii przerosły zyski ze sprzedaży produktu lub usługi. Zależy nam zatem na wykorzystaniu w działaniach marketingowych tylko takich sposobów, które dadzą odpowiedni wzrost sprzedaży i pozwolą wygenerować dobry zysk. Tylko jakie działania marketingowe się sprawdzą, a jakich powinno się unikać?

Etapy

Przy rozpoczynaniu nowej kampanii marketingowej, warto zwrócić szczególną uwagę, by nie pomijać żadnego z jej etapów lub nie traktować ich po macoszemu. W każdej kampanii występują elementy, które mają duży wpływ na ostateczną skuteczność działań. Pominięcie choćby jednego z nich, może skutkować nieodwracalną stratą w jakości całej kampanii, a co za tym idzie- zmniejszyć jej ostateczną skuteczność. Do elementów wielu kampanii marketingowych należą:

  • planowanie,
  • kreacja,
  • wdrożenie,
  • pomiar skuteczności kampanii.

Podczas tych etapów, jesteśmy zmuszeni do ustalenia celów, kontroli, ukierunkowania działań i nie pozwolenia na ich rozproszenie. Jesteśmy również odpowiedzialni za zarządzanie, analizy, czy nawet poszukiwania wspólników biznesowych do których byłaby skierowana kampania.

Cele

Cele kampanii marketingowej mogą być różne, ale skupmy się na najpopularniejszej formie, czyli na zwiększeniu sprzedaży. Tak dobrany cel łatwo jest sklasyfikować, ale dobranie do niego odpowiedniej formy, zależy od innych czynników, które występują zarówno w miejscach sprzedaży, jak i działają na różne grupy docelowe. Miejscem sprzedaży, może być sklep stacjonarny, market, czy salon samochodowy, ale może to być równie dobrze infolinia lub strona internetowa. Sprzedawać można na wiele różnych sposobów, choćby docierając do klienta drogą elektroniczną na jego osobisty adres e-mail.

Kontrola

Kontrolowanie kampanii, może opierać się o rozmaite narzędzia. Dobrym przykładem są kampanie w sieci, gdzie odpowiednie narzędzia, pozwalają nam zaglądać na miarodajne wyniki ilości wejść na stronę, długości pozostania na stronie, czy innych dokonanych na niej czynności, czy też pomiarów konwersji.

Ukierunkowanie działań i brak rozproszenia

Niestety w codziennych działaniach marketingowych, bardzo łatwo o rozproszenie, które może prowadzić do słabszych wyników kampanii marketingowych. Warto zawsze ukierunkować się na cel, mimo tego, że do wykonania jest pełno drobnych, ale mało istotnych spraw. Trzeba mieć na uwadze, że marketing to dział w którym jedna, źle postawiona literka, może mieć negatywne skutki dla kampanii. Trzeba jednak pamiętać o tym, by inne, mało istotne rzeczy nie zabierały zbyt dużo cennego czasu, który powinniśmy poświęcić, przede wszystkim, na realizację celów.

Zarządzanie

Warto mieć wypracowany schemat działania, który pozwoli na zautomatyzowanie niektórych procesów marketingowych. W taki sposób pracuje się szybciej i wydajniej. Znacznie skraca to czas na przygotowanie kampanii, a co za tym idzie, zmniejsza jej koszty.

W pracach pomaga także rozkład dużych projektów na mniejsze elementy. Zarządzanie takim projektem jest o wiele łatwiejsze, a dotarcie do celu odbywa się sprawniej.

Analiza

Nawet najmniej skuteczna kampania, może być dla firmy bardzo zyskowna. Powodem jest możliwość wyciągnięcia wniosków z błędów i znalezienia najbardziej zyskownych elementów całej kampanii. Unikanie powtarzania tych samych błędów, oraz koncentracja działań na najbardziej dochodowych elementach kampanii, powinny przynieść skutek następnym razem. Trzeba pamiętać o tym, że nie zawsze kampania marketingowa idzie po naszej myśli, a czasem wpływ na nią, mogą mieć nawet takie czynniki, których nie da się zaplanować, jak np. brzydka pogoda.

Poszukiwanie wspólników

Lepiej jest żyć dobrze z konkurencją lub firmami z branży, które z nami nie konkurują, lecz pozostają w tym samym segmencie. Wspólne działania marketingowe, mogą przynieść większe korzyści obu stronom, prowadząc jednocześnie do podziału kosztów kampanii. Niższe koszty, większe zyski- to wszystko, co można sobie wymarzyć.

Patrząc na powyższe przemyślenia, można powiedzieć, że skuteczna kampania to taka, która została prawidłowo wykonana. Tak jednak nie zawsze się dzieje. Prawidłowe wykonanie kampanii i dobranie złej grupy docelowej lub dobranie złego rodzaju reklamy dla danego produktu, może przynieść nieodwracalne skutki, których wynikiem będzie niska skuteczność.

Skuteczna kampania, trafia zarówno w miejsce, czas, jak i do odpowiednich osób.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

Have any Question or Comment?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *