Czy Google blokuje opinie na Wizytówce Google?


Wizytówka Google to pierwsza rzecz, jaką widzi klient po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarce. To właśnie tam widoczne są wszystkie informacje umożliwiające kontakt z firmą: nazwa, dane teleadresowe i lokalizacja. Jednak „na widoku” znajduje się jeszcze jedna zakładka wpływająca na zainteresowanie potencjalnych kontrahentów. Wirtualna karta informacyjna przedsiębiorstwa zapewnia dostęp do opinii na jego temat – dobrych i złych. Jaki mają wpływ na przedsiębiorstwo i czy istnieje sposób na zmianę oceny?

Zalety konta Moja Firma

Posiadanie wizytówki Google przynosi wiele korzyści. Od samego początku Google wychodzi naprzeciw firmom – prostota kreatora umożliwia szybkie i samodzielne stworzenie wizytówki. To, co ważne: założenie i utrzymanie konta Moja Firma jest całkowicie bezpłatne. Opłaty dotyczą jedynie dodatkowych rozszerzeń np. kampanie Google Ads czy wirtualny spacer Google Street View.

Kolejną zaletą jest widoczność w sieci. Przedsiębiorstwo ma szansę wyróżnić się na tle konkurencji, a także zadbać o kampanię marketingową. Jest to dobry sposób na pozyskanie nowych klientów, którzy często kontaktują się z daną firmą dzięki danym zawartym w wizytówce. Pozycjonowana strona umożliwia użytkownikom odnalezienie przedsiębiorstwa w swojej okolicy.
.

Opinie i komentarze na profilu firmy

Recenzje dotyczące przedsiębiorstwa są niezwykle interesujące dla potencjalnych klientów. Oko cieszą przede wszystkim pozytywne opinie traktujące o pomyślnej transakcji, uprzejmych pracownikach czy komunikacją pomiędzy firmą a klientem. Dobre opinie budują autorytet i wizerunek firmy – sprawiają, że nowi klienci doceniają jej politykę, zanim jeszcze skorzystają z jej usług. Sprawdza się to w ponad 70% przypadków – klienci chętniej decydują się na współpracę z firmą z dużą ilością gwiazdek.

Zdarza się jednak, że w karcie „opinie” znajdzie się kąśliwa uwaga na temat firmy. Część z nich rzeczywiście może być wynikiem złych doświadczeń klientów, jednak spotkać się można też z „negatywami” fałszerzy. Sprawcami są na ogół konkurencyjne firmy oraz tzw. spamerzy. Prawdziwość opinii można w łatwy sposób zweryfikować na podstawie publicznej historii kont: profil aferzysty wypełniają jedynie nieprzychylne oceny.

Wpływ negatywnych wpisów na markę

Negatywny marketing szeptany w konkretny sposób oddziałuje na wizerunek firmy. Krzywdzące opinie zniechęcają klientów, przez co jej renoma i zyski spadają. Jeśli są to pojedyncze przypadki, marka może nawet nie zauważyć ich wpływu, problemem jest przewaga „hejtu” nad pozytywnymi opiniami.
Krytyczne wpisy nie są przyjmowane z uśmiechem, jednak mają jeden plus. Dzięki nim użytkownik dowiaduje się, jak w razie niepowodzenia firma traktuje konsumentów. Jeżeli mimo komplikacji, sytuacja zakończyła się pomyślnie, nowy klient jeszcze raz przemyśli nawiązanie kontaktu z przedsiębiorcą.

Czy dyskusja jest rozwiązaniem?

Odpowiednio przeprowadzona dyskusja z autorem negatywnego wpisu może skutkować zmianą jego zdania oraz oceny. Ważne by w ciągu 24 godzin od wpisu, przedsiębiorca wykazał się chłodnym profesjonalizmem i odpowiednio skierował swój postulat do klienta.
Podstawą jest pozyskanie jak największej ilości informacji dotyczących sytuacji. Firma powinna przeprosić za zaistniałą sytuację nawet wtedy, gdy nie ponosi za nią odpowiedzialności i zaoferować rozwiązanie problemu. Gdy dojdzie do kompromisu, przedsiębiorca ma obowiązek dopilnować tego, by warunki obu stron zostały spełnione.

Czy można usunąć recenzję?

Regulamin Google jasno wyraża się na temat udostępnianych opinii: mogą one zostać usunięte jedynie wtedy gdy naruszają jego zasady. Zakazy dotyczą nie tylko fałszerstw. Regulacje mówią także o wpisach, które w wyraźny sposób naruszają prawa autorskie lub są obraźliwe wobec firmy i innych użytkowników. Niedopuszczalne są również treści o charakterze seksualnym, zawierające linki, zawirusowane pliki czy elementy marketingowe.

Tego typu opinii nie można jednak usunąć na własną rękę. Przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić taki przypadek do działu obsługi Google, gdzie rozpocznie się postępowanie. Komentarz naruszający zasady zostanie zweryfikowany i usunięty przez pracowników Google. Jeśli przedsiębiorca spotka się z odmową, ma prawo odwołać się do decyzji Google lub rozwiązać sytuację poza jego systemem np. na drodze sądowej.

Należy pamiętać, że wniosek o usunięcie komentarza zawsze musi być poparty materiałem dowodowym świadczącym o złamaniu regulaminu. Dział Google nie usunie treści, która nie została potwierdzona dowodami lub po weryfikacji zostanie uznana za prawdziwą.

Sposób na „nowy start”?

Przedsiębiorca nie może samodzielnie usunąć niewygodnych komentarzy, ani całkowicie wyłączyć funkcji ich dodawania. Istnieje jednak metoda na to, by obejść system Google i rozpocząć działalność z czystą kartą.

Firmy mogą spróbować tzw. rebrandingu. Edycja w obecnej wizytówce może zostać przeprowadzona na dwa sposoby. Pierwszy z nich jest bardzo drastyczny i polega na zmianie wszystkich danych poza adresem firmy. Drugi bazuje na niewielkich modyfikacjach adresu WWW i nazwy firmy (np. przedrostek, szyk przestawny itp.) oraz numeru telefonu. Metoda ta nie jest jednak polecanym rozwiązaniem – algorytmy Google mogą ją uznać za próbę manipulacji.

Sposobem może być również zamknięcie starej wizytówki i otwarcie nowej. To rozwiązanie wymaga realnej zmiany lokalizacji firmy oraz zgłoszenia starej wizytówki jako nieaktualną. W tym wypadku przedsiębiorstwo może pozbyć się niechcianych opinii, nie łamiąc przy tym regulaminu Google. Jest tylko jeden minus: wraz z opiniami usunięte zostaną również wszystkie udostępnione treści, dane kontaktowe, a także pozycja w rankingu Google.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Have any Question or Comment?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *