Zanim odpowiemy sobie na tak zadane pytanie, powiedzmy trochę o SEO i SEM.
Co to jest SEO?
To w głównej mierze wszystkie działania on-site i off-site, które podejmujemy, by poprawić widoczność witryny w wyszukiwarce. Zadanie SEO powielają się z zadaniami pozycjonującymi. Należą do nich:
- Poprawne uzupełnianie znaczników html
- Linkowanie
- Optymalizacja kodu
- Poprawna indeksacja
- Link Building
- Monitoring
A co z SEM?
SEM to wszystkie działania, które poprawiają wynik w wyszukiwarkach. To także i przede wszystkim płatne reklamy Google Ads. Samo SEO jest więc jego mniejszą całością. A jego zadania to:
- Reklamy w wyszukiwarkach
- Kampanie, reklamy produktowe i wideo
- Szeroko zakrojone kampanie w aplikacjach mobilnych
Czym są narzędzia Google?
Google Ads
To narzędzie, które zmieniło oblicze reklam w sieci. Wcześniej nazywane Google AdWords, teraz jest o wiele bardziej rozbudowane, funkcjonalne i prostsze w obsłudze. Tu reklamy opierają się głównie na płaceniu za kliknięcie w reklamę i przeniesienie do reklamowanej witryny. Taki rodzaj kampanii nosi fachową nazwę CPC, czyli Cost Per Click.
Wykorzystując reklamę tego typu, ustalamy najpierw całkowity koszt naszej kampanii, a następnie wcielamy ją w życie. Dzięki szerokiej funkcjonalności możemy stale monitorować swoje wydatki i nigdy nie płacimy więcej, niż to było planowane.
Jest wiele zalet tego rodzaju kampanii, a to niektóre z nich:
- Natychmiastowy efekt
- Niskie koszty
- Dobranie odpowiedniej grupy odbiorców
- Tworzenie baz klientów i ich zachowań
- Stała kontrola wydatków
- Możliwość planowania
- Szeroki wachlarz możliwości reklamowych
Czy w każdej kampanii warto korzystać z Google Ads?
W większości zdecydowanie tak. Dzięki tego typu reklamie możemy naprawdę wiele zyskać, rzucając na szalę minimalne środki. Trzeba pamiętać, że największą ilością wejść na stronę cieszą się pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, a większość internautów nie rozpoznaje czy jest to reklama, czy faktycznie pierwsza organiczna witryna. Google Ads to takie małe pójście na skróty, dzięki któremu można wygenerować spory ruch na witrynie, która nie jest pozycjonowana pod daną frazę lub zajmuje na niej odległe miejsce. Jeżeli więc nie możemy pochwalić się wynikami SEO i pozycjonowania zdecydowanie warto skorzystać z oferty Google i zapewnić sobie dużą dawkę nowych klientów.
Google Search Console
Jest narzędziem stworzonym z myślą o administratorach, programistach webowych i marketerach, ale przede wszystkim właścicielach firm działających w sieci. Pozwala na zbadanie czy nasza witryna, czy strona firmowa jest dobrze zaindeksowana, jednocześnie pokazując informacje o ruchu na stronie oraz innych witrynach, które do niej linkują. Ponadto pomaga rozwiązywać problemy z wyświetlaniem na urządzeniach mobilnych czy też niezgodnością z wyszukiwarkami.
Google Analytics
To całkowicie bezpłatne narzędzie, które pomaga znaleźć wszystkie informacje o witrynie w jednym miejscu. Dla firm, jak znalazł, zwłaszcza dla tych, które pragną wiedzieć więcej o swoich odbiorcach, pragną do nich dotrzeć i lepiej precyzować swoje kampanie marketingowe. Dla których ważne jest, by ich wiadomość dotarła do wyznaczonej grupy odbiorców, do grupy ludzi, którzy szczerze interesują się jej produktami i usługami.
Czy w każdej kampanii warto korzystać z narzędzi Google?
Wydaje się oczywistym, że tak. W szczególności, gdy pragniemy ustalić najlepsze dla naszej witryny frazy, gdy pragniemy wyprzedzić konkurencję i wyświetlić link do naszej witryny przed innymi, albo gdy pragniemy dowiedzieć się więcej o ludziach, dla których jesteśmy ważni, o naszych klientach i ich zachowaniu w sieci, ich zainteresowaniach.
Warto zaznaczyć, że większość narzędzi Google jest zupełnie darmowych. Oczywiście płatne są kampanie marketingowe, które przeprowadzamy. Z drugiej strony są to chyba najlepsze narzędzia do monitoringu wyszukiwarki Google i zachowań jej użytkowników. To znaczy, że ich algorytmy pozwalają najbardziej precyzyjnie ustalić nam grupę odbiorców czy frazę kluczową.
One comment on “Czy w każdej kampanii warto wykorzystać narzędzia Google (SEM/SEO)?”
Adrian
19 maja 2020 at 15:07Jeśli jest jakiś produkt, który kosztuje parę złotych, to nie warto inwestować w AdWordsy – budżet nigdy się nie zepnie, nawet przy dużej konwersji.
Pozycjonowanie i optymalizacje to już zupełnie inna bajka – tutaj warto zainwestować, bo wydane pieniądze zwrócą się po wielokroć. Przekonałem się o tym prowadząc swoje dwie firmy.