Oficjalna strona internetowa firmy to jedno z pierwszych miejsc w sieci, gdzie klienci mogą zapoznać się z marką. Jednak nie można na tym poprzestać, dlatego warto wiedzieć jak jeszcze dbać o wizerunek swojego przedsiębiorstwa online. Od treści, które się zamieszcza i opinii klientów może zależeć to, jak instytucja jest postrzegana w branży lokalnie, czy kraju.
Dobra obsługa klienta w każdym kanale komunikacji
Skupiając się na tym, od czego zależy dobra opinia na temat firmy, bardzo często wymienia się obsługę klienta. Jeśli więc firma zadba o krótki czas reakcji na otrzymywane zapytania i będzie odpowiadać tak samo profesjonalnie i szybko poprzez infolinię, czy w formie FAQ, może spodziewać się, że odczucia odbiorców będą pozytywne.
Jednak obsługa klienta dotyczy bardzo wielu aspektów. Dlatego warto przeanalizować cały proces od komunikacji, przez przyjmowanie i księgowanie zamówień oraz płatności po doręczanie zakupu i dokumentów, jakie się z nim wiążą. Nie można też zapominać o kontakcie z klientem. Po zakupie, proponując na przykład produkty, które są tematycznie powiązane z artykułami, które już zamówił.
Komunikowanie wartości ważnych dla klientów
Jeśli proponuje się usługi i produkty, warto opakować je w odpowiedni komunikat, który przemówi do wartości, jakie wyznają klienci. Na przykład gdy oferuje się smartfon, warto podkreślić te jego cechy, które wpłyną na lepsze postrzeganie firmy. Może to być zastosowanie ekologicznych materiałów, czy też zainwestowanie w baterię, która potrafi wytrzymać na jednym ładowaniu wiele dni. Dzięki temu nie zużywa się tak szybko jak inne.
Podobnie wtedy, gdy firma stawia na przykład na ekologiczne rozwiązania w swojej działalności. Wszelkiego rodzaju proekologiczne eventy, w jakich bierze udział, powinny być eksponowane w różnych kanałach komunikacji. W ten sposób daje się zauważyć, jako instytucja, która nie tylko oferuje pewien asortyment, ale również ma silne poczucie misji do spełnienia.
Profesjonalni pracownicy są najlepszą wizytówką firmy
Pracownicy, którzy czują się silnie związani z firmą, w której pracują, są bardziej wydajni w pracy. Wszelkie zadania, jakie muszą realizować, wykonują z entuzjazmem i oddaniem. Takie podejście mówi więcej niż różnego rodzaju działania marketingowe. Klienci z pewnością zwrócą na to uwagę przy pierwszej nadarzającej się okazji.
Zatrudniając profesjonalistów, nie trzeba martwić się o to, że w jakimś momencie trzeba będzie „świecić oczami” za swój personel. Specjalista jest nie tylko kompetentny i udziela szczegółowej odpowiedzi na zadane pytanie. Również może doradzić coś ze swojego punktu widzenia osobie, która nie jest zbyt dobrze zorientowana. Zawsze gdy klient może zaoszczędzić swój czas i przeznaczyć pieniądze na produkt, który rozwiąże problem, będzie zadowolony.
Dobrej jakości treści na blogu i w social mediach
Coraz częściej klienci nie kupują pierwszego lepszego produktu tylko dlatego że jest dostępny w dobrej cenie. Najpierw chcą dowiedzieć się czegoś więcej na jego temat, a niekiedy też co nieco o firmie, która go oferuje. Warto więc zadbać o treści wysokiej jakości. Powinno napisać się je poprawną polszczyzną, dobrze oddając szczegóły związane z produktem. Powinny także być wplecione w taki sposób w treść, by zachęcić do zakupu. Warto więc budować wizerunek poprzez publikowanie takich treści na blogu firmowym, a także na social mediach, z których się najczęściej korzysta.
Zarządzanie wizerunkiem w sieci
Kreowanie wizerunku w sieci nie byłoby możliwe, gdyby biznesmen nie wiedział, jak jego firma jest postrzegana. Warto więc monitorować wszelkie zachowania potencjalnych i faktycznych klientów. Przede wszystkim należy na bieżąco zapoznawać się z ocenami i opiniami, które klienci przesyłają w mailach, poprzez formularz kontaktowy, jakie pozostawiają w komentarzach na blogu i w social media, a także w mapie Google.
Ponadto warto zorientować się, czy nie pojawiają się wpisy o firmie także w innych miejscach w sieci. Może to być na przykład w serwisach tematycznych, gdzie można dodać opinię o specjalistach z danej branży. Także w wypowiedziach na forach internetowych należy sprawdzać, czy użytkownicy wystawiają dobre opinie, czy też nie i z czego to wynika.