Jak promować swój mały, lokalny biznes?


To jest największy problem start-upów, firm w początkowej fazie rozwoju i niedużych, lokalnych biznesów. Wielu młodych ludzi myśli, że dobry pomysł na biznes to klucz do sukcesu. Kalkulują różne koszty – lokal, pracownicy, sprzęt, programy komputerowe. Zdarza się jednak, że nakłady na marketing nie są przewidziane albo że taka młoda firma po prostu nie może sobie na nie pozwolić. Zdarza się, że nastawiają się na lokalne polecenia, myślą, że biznes lokalny promuje się sam. A okazuje się, że tak się nie dzieje. A dotarcie do klienta jest kluczowe. Sam pomysł może być świetny, produkt chwytliwy, ale jeżeli potencjalni odbiorcy się o nim nie dowiedzą, po prostu nie będą mieli szans go kupić. Bardzo często to właśnie od marketingu lub jego braku, zależy być albo nie być początkującej firmy.
Co w takiej sytuacji zrobić?

Jest sporo rzeczy, które początkujący przedsiębiorca lub właściciel lokalnej firmy może zrobić sam, lub przy pomocy swoich pracowników.
Nie jest istotne, czy biznes jest ogromny, czy to mała, lokalna firma – musi istnieć i prowadzić marketing w Internecie. Jest kilka działań, które możesz zrobić sam, ale musisz się sporo nauczyć:

  1. Witryna internetowa.

    Niekoniecznie profesjonalna strona, chociaż to oczywiście zawsze pomaga. Początkowo może to być witryna na Google, która jest darmowa i można ją w prosty sposób stworzyć samemu. Ważne są tutaj dokładne dane teleadresowe firmy, godziny otwarcia firmy. Dobrze jest systematycznie dodawać atrakcyjne zdjęcia sklepu, produktów, siedziby, które ułatwią prezentację. Można publikować oferty, żeby zaprezentować swoje usługi i zwiększyć atrakcyjność witryny. Google daje różne fajne możliwości dla początkujących przedsiębiorców – np. statystyki wejść na witrynę. Możesz z nich dowiedzieć się, ile razy ktoś wyświetlił Twoją witrynę, jakie podjął działania, czy wyświetlił trasę dojazdu, z może godziny otwarcia? To istotne informacje, warto zwrócić na nie uwagę.

  2. Media społecznościowe.

    To jest jeden z najbardziej skutecznych sposobów na lokalną promocję. Założenie konta na Facebooku, Instagramie, YouTubie, Twitterze (chociaż ten ostatni raczej nie jest najlepszy dla lokalnego biznesu). W zależności od rodzaju prowadzenia działalności należy się zorientować, który kanał będzie najlepszy. Wiele z nich ma ustawienia zasięgów reklamy i można trafiać do społeczności lokalnej. Ważne jest, żeby mieć pomysł na swój kanał i zapełniać go wartościową treścią. Należy aktualizować go na bieżąco, wrzucać zdjęcia z wydarzeń, promocji, ofert. Zadbać o content, czyli wypełniać kanał atrakcyjną treścią.

  3. Blog.

    To kanał, który zrobi z nas ekspertów. Oczywiście, nasza działalność nie musi być ściśle wyspecjalizowana, ale warto tworzyć teksty, które będą dla odbiorców atrakcyjne, zainteresują ich. Uchylą rąbka tajemnicy zawodowej, zaprezentują tajniki pracy w branży, udzielą rad, z których przeciętny użytkownik może skorzystać w domu. Tutaj również ważna jest systematyczność, jeżeli nie będziemy wrzucać fajnych treści co jakiś czas – obserwujący odejdą. Takie ciekawe blogi zyskują popularność i nieraz stają się dobrym narzędziem marketingowym, które w Internecie zaczyna żyć własnym życiem i przynosić nam klientów.

  4. Dodanie swojej firmy do list.

    Ze względu na podstawowe zasady pozycjonowania, żeby wyszukiwarka pokazywała naszą firmę, gdy użytkownik wpisze do wyszukiwarki odpowiednie hasło. Ważne jest, żebyśmy dodatki nasz biznes do kilku list. Chodzi o Google My Business, gdy ktoś szuka usług z Twojej branży w Twojej okolicy. Google pokaże mu lokalizację i dane. Warto dodawać swoją firmę w wielu innych miejscach – LinkedIn, lokalne katalogi – to zwiększy szanse na odnalezienie Twojej firmy w sieci.

  5. Reklama w gazecie.

    Wielu myśli, że to medium jest już przestarzałe, co jest poniekąd prawdą, ale nie do końca. Ludzie nadal czytają gazety, być może jednak w mniejszym stopniu. Warto jednak znaleźć magazyn lokalny, często można pojawić się w nim bez opłat, a gazeta również jest wydawana i dostępna dla odbiorców darmowo, co zwiększa jej atrakcyjność. Może gazetę zainteresuje Twój biznes i postanowi napisać artykuł, warto podejść do tego, jak do bloga – przekazać garść interesujących informacji branżowych, które każdy użytkownik może wykorzystać. Warto spróbować!

  6. Ulotki i wizytówki.

    To jest sposób wyłącznie dla firm lokalnych, ponieważ trafia do wszystkich, nie tylko do naszych klientów docelowych, a dotarcie do większego terenu mogłoby być po prostu za drogie. Ulotka musi być zaprojektowana atrakcyjnie graficznie i zawierać niezbędne informacje o naszej firmie, nie może być ich za dużo, po szczegóły możemy odesłać odbiorców na naszą witrynę albo stronę na Facebooku. Ważne, żeby na ulotce znalazło się chwytliwe hasło, ładne zdjęcie i skuteczna zachęta do kontaktu. Dobrze jest też zastanowić się nad ich dystrybucją – możemy zatrudnić kogoś, kto będzie je wręczał w miejscu, w którym przebywa dużo osób, lub dostarczać je odbiorcom do skrzynek pocztowych. Być może część z nich zostanie od razu wyrzucona, ale na pewno część zainteresuje klientów, którzy myślą o tego rodzaju usługach, albo zostanie zachowana na przyszłość.

  7. Reklama na transporcie publicznym lub samochodzie, banner przy drodze.

    Tutaj docieramy do klientów na drodze, zastanów się, czy Twoi klienci poruszają się samochodami i transportem publicznym. Jeśli tak – można wejść we współpracę z lokalnym właścicielem autobusów czy tramwajów miejskich, z reguły mają oni ofertę reklamową. Taka reklama bardzo przyciąga wzrok, zwłaszcza jeśli dłuży się nam stojąc w korku, czy na czerwonym świetle. Jest wiele przykładów zabawnej, trafiającej w punkt reklamy na autobusach, co więcej, jeżeli będzie ona atrakcyjna, śmieszna, ludzie robią jej zdjęcia i wysyłają poprzez media społecznościowe do znajomych, więc jej dotarcie jest jeszcze większe.

  8. Gadżety reklamowe.

    Gadżety to coś, co uwielbiają wszyscy, pod warunkiem, że nie jest to długopis. Dziś ten rynek rozwinął się do takich rozmiarów, że można kupić totalnie wszystko z naszym logo. Oczywiście – to kosztuje, natomiast jeżeli coś jest darmowe ludzie chętnie to wezmą i zaczną używać, więc inni też to zauważą i przez dobre lata taki gadżet w różnych miejscach może być naszą reklamą. Ostatnio modne są torby płócienne na zakupy, ich koszt nie jest ogromny, a bardzo dobrze się prezentują i lokują naszą firmę, jako biznes eko. Oczywiście, to tylko przykład, należy przemyśleć ten gadżet tak, żeby pasował do naszej działalności.

    Jak widać sposobów na reklamę lokalną jest sporo, trzeba tylko użyć kreatywności. Każda reklama, żeby była skuteczna musi być dobrze zaplanowana i atrakcyjna wizualnie. Musi przyciągać. Reklamy bardzo często rozprzestrzeniają się w sposób wiralowy, jeżeli są zabawne, warte uwagi, jedni przesyłają je innym i bardzo szybko taka reklama może zyskać ogromną popularność w sieci. Dlatego ruszmy głową, a efekt prześcignie oczekiwania!

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

Have any Question or Comment?

One comment on “Jak promować swój mały, lokalny biznes?

rajnY

Każdy lokalny biznes powinien być reklamowany. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że ktoś prowadząc swoją firmę nie myśli wcale o reklamie. Nie mówię tutaj o wielkich biznesach, ale wystarczy posiadać np. 1000 złotych miesięcznie na marketing, to już można coś zrobić.
Tylko ważne (!), ten 1000 to dobry jest na start. Jeśli ktoś ma dużą firmę i myśli, że za tę kwotę zwojuje świat – jest w błędzie!

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *