Marketing dla młodej firmy. Od czego zacząć?


Badania rynku pokazują, że każdego roku na rynek biznesowy wprowadzanych jest 21 tysięcy nowych marek i 156 000 nowych produktów, co daje jeden na trzy minuty. Jednak w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 70% z nowych biznesów upada. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyny mogą być różne – błędne założenia, brak odpowiedniego finansowania, produkt niedopasowany do potrzeb rynku. Jednak najczęściej jest to nieumiejętność przebicia się przez gąszcz konkurencji i dotarcia do klienta. Żeby tak się nie stało, musimy odpowiednio zaplanować działania marketingowe, które pozwolą nam znaleźć klientów i zacząć funkcjonować jako rozpoznawalna na rynku marka. Oto kilka sposobów na to, jak wypromować swoją firmę:

  1. Strona internetowa.

To baza, bez niej nie istniejesz. Niemal wszystkie sposoby poniżej będą miały za zadanie prowadzić klienta na Twoją stronę. Ona jest Twoją wizytówką i ma opowiadać historię marki, pokazywać jej filozofię. Musi zawierać rzeczowe opisy Twojego biznesu, bez zbędnego lania wody, za to z pewnymi szczegółami ważnymi dla Twojego klienta. Musi przyciągać, czyli być atrakcyjna graficznie, przecież wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Strona, żeby być skuteczna i widoczna, musi być zaprojektowana pod pozycjonowanie, czyli w odpowiednich miejscach muszą występować słowa kluczowe, pod którymi będziesz wypadał w wyszukiwarce.

  1. Google AdWords

Chyba najpopularniejszy sposób na promocję w Internecie. Wyszukiwarka będzie wyświetlała naszą reklamę osobie, która wpisała odpowiednią frazę, czyli już potencjalnemu klientowi, zainteresowanemu skorzystaniem z tego rodzaju działalności. Dobre jest to, że w Google AdWords płacimy za kliknięcia, a nie za samo wyświetlanie reklamy, możemy również określić stawkę dzienną, mamy kontrolę nad budżetem i możemy go optymalizować. Ważne jest odpowiednie określenie słów kluczowych, fraz, lokalizacji.

  1. Remarketing.

Czyli wyświetlanie reklam graficznych osobom, które już odwiedziły naszą stronę. To ma sens, ponieważ ktoś nie bez przyczyny był na naszej stronie internetowej, pewnie poszukuje usług z naszej branży, ale jeszcze nie podjął decyzji, szuka wśród wielu konkurencyjnych firm. Bardzo często zdarza się, że klient zamykając naszą stronę, w ogóle o niej zapomina, przegląda przecież dziennie wiele takich stron. W remarketingu specjalny kod śledzi ruch na naszej stronie, wraz z wyszczególnieniem podstron, czy produktów, które oglądał. Takie działanie pozwala na zwiększenie sprzedaży, a także zaufania klientów i wspiera wizerunek firmy. Tutaj podobnie jak w przypadku GooGle AdWords, płacimy za kliknięcie, a nie za samo wyświetlenie.

  1. Porównywarki cen.

Jest to bardzo skuteczny sposób na reklamę w Internecie, ponieważ porównywarki mają zazwyczaj wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Działa to w ten sposób, że klient znalazł sobie produkt, który go interesuje. Wpisuje jego nazwę, model do wyszukiwarki, a ona pokazuje mu stronę z porównywarką. Wchodząc do niej, widzimy wszystkie sklepy, w których możemy kupić ten produkt, w kolejności od najtańszej do najdroższej. Widzimy również szczegóły wysyłki, czas zamówienia. To bardzo ułatwia zakup i korzysta z tego coraz więcej osób. Jest tam również miejsce na opinie o produkcie i klienci bardzo zwracają uwagę na pozytywne komentarze. Oczywiście, jest to płatna forma reklamy – porównywarki pobierają opłaty od sklepów. Jednak bardzo opłaca się z niej skorzystać, jeśli mamy sklep internetowy.

  1. Artykuły sponsorowane.

Czy chciałbyś, żeby o Twoim produkcie, usłudze napisał branżowy portal, czasopismo opiniotwórcze? Na pewno! Taki artykuł podniesie rangę Twojej marki, ponieważ cieszy się dużym zaufaniem konsumentów. Ludzie mają ograniczone zaufanie do tego, co inni użytkownicy piszą w Internecie, ale jeśli jest to źródło sprawdzone, zaufane, w którym wypowiadają się specjaliści – ma to dla nich dużo większą wartość. Większość portali, czy magazynów branżowych świadczy usługę artykułów sponsorowanych – ty dostarczasz materiały  merytoryczne, a oni piszą tekst, tłumacząc, na czym polega Twoja oferta, na jakie potrzeby odpowiada. Tutaj zazwyczaj masz więcej miejsca na wyjaśnienie szczegółów, umieszczenie grafik, zdjęć. Koszt takiego przedsięwzięcia zależy od tego, jaki wybierzesz portal, im większy i więcej ma użytkowników, tym drożej, ale za to większa jest szansa na sukces.

  1. Sieci afiliacyjne.

Pod tym zagadkowym sformułowaniem kryje się tworzenie sieci partnerskiej. Chodzi o stworzenie nowych kanałów sprzedaży, poprzez kooperację z kontrahentami, którzy zapisali się do programu. To są zazwyczaj firmy czy osoby, mające swoją witrynę internetową o dużej oglądalności i dobrych współczynnikach wyświetlania. Umieszczamy na ich stronie nasz baner reklamowy, czy link do naszej strony. Wszystko jest monitorowane, żeby partner otrzymał płatność za każde przekierowanie potencjalnego klienta ze swojej witryny do naszej. Według znanej już zasady – płacimy za kliknięcie, więc też możemy zarządzać budżetem. Wysokość prowizji jest każdorazowo ustalana, w zależności od popularności witryny partnera, naszego produktu oraz indywidulanych negocjacji.

  1. Marketing szeptany.

Bardzo popularna forma marketingu, ciesząca się uznaniem z powodu swojej wysokiej skuteczności, a także niezbyt wysokich kosztów. Za każdym niemal razem, gdy klient zamierza coś kupić, sprawdza opinię. Nauczyliśmy się tego, odkąd informacje o produktach są na wyciągnięcie ręki, dostępne w wielu miejscach w Internecie – w porównywarkach cen, w sklepach, handlujących tego rodzaju sprzętem, na forach konsumenckich, a także grupach tematycznych przy wielu mediach społecznościowych. Na przykład na Facebooku istnieje kilka grup poświęconych branży budowlanej, gdzie można zasięgnąć rady, zapytać o jakieś produkty, albo poszukać osób, które już go kupiły i mamy informacje z pierwszej ręki.

To bardzo ważne dla użytkownika, ponieważ materiały budowlane to spory koszt, duża ilość jest na specjalne zamówienie i nie można ich zwrócić, a rzadko kto zna się na tym i wie, czym różnią się produkty poszczególnych producentów. Można polegać tylko na opinii innych. I właśnie – producenci prześcigają się, żeby pojawić się na tych grupach, forach i w porównywarkach. Żeby klient przeczytał w każdym z tych miejsc pozytywną opinię o jego produkcie. Służą do tego profesjonalni opiniotwórcy, którzy mają konta w tych miejscach i ocieplający wizerunek reklamodawcy. Mają za zadanie monitorować sieć i udzielać informacji, rozwiewać wątpliwości, zachęcać do zakupu. Ważne, żeby robili to w sposób naturalny i nienachalny, tak żeby potencjalny klient był przekonany, że to po prostu zadowolony konsument.

  1. Konkursy internetowe.

To dość prosty i stosunkowo tani sposób na reklamę. A może się okazać bardzo skuteczny, tylko trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad. Dobrym kanałem dla konkursu są media społecznościowe, tutaj informacje o konkursie rozchodzą się same – jedni udostępniają innym informacje, poza tym użytkownicy widzą, że ich znajomy wziął udział w konkursie, a że wszyscy lubią coś wygrać, każdy chętnie bierze w nich udział. Trzeba pamiętać, o tym, żeby konkurs był dość prosty, aby ludzie się nie zniechęcali i brali w nim udział, ponieważ tylko wtedy rozejdzie się o tym informacja. A zarazem pamiętaj, że ma on promować markę, więc pytanie, czy zadanie konkursowe ma być ściśle z nią związane.

Dobrym pomysłem jest konkurs na zdjęcie z Twoim produktem, albo jego kreatywne, inne wykorzystanie. Wszyscy znajomi uczestników zobaczą jego zdjęcie i niemal darmową reklamę masz gwarantowaną. Ważne, żeby nagroda była atrakcyjna, to zwiększy ilość uczestników. Najlepsze nagrody są rzeczowe – upust, czy karta rabatowa nie jest najlepszym pomysłem, za to zestaw Twoich produktów z najnowszej kolekcji – już tak.

  1. E-mail marketing.

Kiedyś nadużywany, sprowadzony do roli spamu, przez co przez jakiś czas niemodny i nieużywany. Ostatnio wraca do łask, ponieważ ma bardzo dobrą skuteczność. Trzeba jednak zrobić to lepiej, niż robiono to kiedyś. Na pewno nie może to być spam. Musimy pozyskać adresy od osób, które same i chętnie nam je dadzą, a żeby tak się stało, musimy dać im coś w zamian. I to coś atrakcyjnego. Darmowy e-book, dostęp do treści eksperckich, czy porad fachowców. Dziś informacja jest w cenie i każdy chce inwestować w swoją wiedzę. Zaproś użytkowników do zostawienia swojego adresu e-mail, a otrzymają bazę wiedzy. W zamian będziesz mógł wysyłać im co jakiś czas informacje, materiały i aktualnościami, oczywiście związanymi z Twoją marką. To pomoże w nawiązaniu stałej, wartościowej relacji z Twoim odbiorcą i w momencie podejmowania decyzji zakupowej, będzie o Tobie pamiętał.

  1. Content marketing.

Działa na podobnej zasadzie co powyżej, tylko nie odbywa się mailem. Chodzi o tworzenie wartościowych dla odbiorcy treści i umieszczanie ich w wielu miejscach w Internecie, ale tak, żeby prowadziły one do Twojej witryny i zapraszały do skorzystania z Twojej marki. Atrakcyjny content to taki, z którego klient może dowiedzieć się jakichś rzeczy o Twojej branży. Twórz więc infografiki, webinary, seminaria, tutoriale, podcasty (ostatnio szalenie modne, bo można ich słuchać, nie oglądając, w międzyczasie robiąc coś innego). Tylko rób to tak, żeby było to interesujące, to znaczy bez zbędnych szczegółów, technikaliów, za to z fajną grafiką i informacjami „zza kulis”. Postaraj się przekazać informacje o Twojej branży, marce, w sposób przystępny dla laika. Dasz się poznać jako ekspert, ale otwarty na innych, jako człowiek z pasją, którą chce zaszczepić wszystkim dookoła. A od tego już krok do kreacji nowoczesnej, otwartej marki.

Sposobów na marketing dla młodej marki jest wiele. Jeżeli będziesz pracował marketingiem systematycznie, poświęcisz na to trochę czasu, albo skorzystasz z pomocy profesjonalistów, zauważysz efekty bardzo szybko. Ważne jest pozytywne podejście i pasja, a to musisz mieć w sobie.

Click to rate this post!
[Total: 3 Average: 5]

Have any Question or Comment?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *