
Wydatki inwestowane przez reklamodawców na reklamę online w poprzednim roku wyprzedziły budżet, który przeznaczono na telewizję. Czy promocja drogą online jest skuteczniejsza? Dlaczego właściwie warto postawić na kampanię w sieci? Te i inne dylematy postaramy się rozstrzygnąć w poniższym tekście.
Wszystko zaczyna się od budżetu
W świecie reklamowym środki, którymi dysponujemy mają niebagatelne znaczenie. Telewizja zawsze postrzegana było, jako medium zarezerwowane dla największych graczy. Jest w tym sporo prawdy, bowiem budżety kampanii tv opiewają na ogromne sumy. Reklama internetowa jest szerzej dostępna nawet dla mniejszych biznesów, bowiem tutaj o kwocie inwestycji decydujemy sami. Można zacząć od niewielkich kampanii i dopiero w miarę rozwoju e-sklepu zwiększać przeznaczone na promocję środki. W przypadku telewizji cena wejścia w kampanię w tv może być zaporowa dla wielu przedsiębiorców.
Celuj precyzyjnie!
Telewizję oglądają wszyscy. Niektóre programy, czy kanały tematyczne adresowane są co prawda do osób o danych zainteresowaniach, jednak nie mamy pewności, czy przerwy reklamowe między nimi są oglądane przez tę samą publiczność. Z kolei dane demograficzne często są mocno szacunkowe i nie mają odzwierciedlenia w realnych liczbach. Kampania telewizyjna ma, więc ogromny zasięg, ale nie dociera precyzyjnie do grupy docelowej, która może być zainteresowana naszą ofertą. Inaczej jest w przypadku kampanii online, gdzie możemy ściśle docierać z komunikatem do naszych potencjalnych klientów. Digital marketing pozwala reklamami w pełni odpowiadać na potrzeby użytkowników. Ktoś szuka drewnianych mebli lub nowego laptopa. Algorytmy wyszukiwarek już o tym wiedzą i pomogą Wam dotrzeć z ofertą do osoby, dla której oferta Twojego sklepu będzie odpowiedzią na jej potrzeby.
Pełna kontrola
Nierzadko zdarza się tak, że przepalony na telewizję w niewielkim stopniu podnosi ilość konwersji. W przypadku Internetu i tego typu kampanii przez cały czas możemy trzymać rękę na pulsie kontrolując efektywność działań. Akcja generuje duże koszty nie podnosząc sprzedaży? W każdej chwili możemy ją zatrzymać i zaoszczędzone środki przekierować na inny kanał jak na przykład mailing, czy social media. Oczywiście w tym aspekcie unikajmy pochopnych ruchów, analizy efektywności nie powinniśmy dokonywać po kilku godzinach. Do wiarygodnej oceny skuteczności działań powinno dojść po dłuższym okresie czasu.
Video w wersji online
Telewizja zawsze postrzegana była, jako najbardziej atrakcyjna z uwagę na atrakcyjność przekazu, który za sprawą sposobu opowiadania wydawał się odbiorcom bardziej autentyczny niż statyczne bannery. Jednakże rozwój reklamy online spowodował, że dzisiaj również w sieci możemy zdecydować się na format video. Dodatkowo lubiany przez odbiorców format video jest w tym przypadku precyzyjnie dostosowywany do zainteresowań użytkowników, dzięki czemu siła przekazu jest większa.
Czy to oznacza, że z reklamy telewizyjnej powinniśmy definitywnie rezygnować? Nie jest to równoznaczne z tym, że ten kanał komunikacji w dużej mierze ma wymiar wizerunkowy, a nie wyłącznie sprzedażowy i mogą pozwolić sobie na niego firmy o większych możliwościach budżetowych. Ponadto telewizja to medium, które świetnie współgra z kampaniami online. Dlatego jeśli finanse na to pozwalają najlepiej zaplanować akcję w obu tych kanałach. Zastanawiacie się, czy bardziej skuteczna jest reklama w TV, czy w Internecie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, wszystko zależy od celów i możliwości finansowych. Jednak w przypadku mniejszych budżetów i nastawienia stricte na sprzedaż bardziej efektywna z pewnością będzie reklama online.